Sud časti pri Hrvatskoj gospodarskoj komori
O djelovanju suda
Sud časti djeluje pri Hrvatskoj gospodarskoj komori od 1989. godine.
Sud je osnovan sa ciljem:
- promicanja dobrih poslovnih običaja,
- jačanja poslovnog morala,
- unapređivanja gospodarstva i
- razvoja komorskog sustava kao cjeline.
U ostvarivanju ovih ciljeva Sud prvenstveno nastoji svaki spor riješiti mirnim putem, odnosno zaključivanjem nagodbe među strankama. U tu svrhu provodi se prethodni postupak mirenja, u kojem stranke mogu razriješiti i svoj materijalni dio zahtjeva. Takvim djelovanjem Sud časti utječe i na rasterećivanje redovnih sudova. Naime dosadašnja praksa je pokazala da je upravo povreda dobrih poslovnih običaja česti razlog pokretanja parnica pred redovnim sudovima radi naknade štete, raskida ugovora, primjene instituta garancije za ispravno funkcioniranje prodane stvari i tome slično.
U vršenju svoje funkcije Sud je nezavisan i sudi na temelju ustava, zakona, priznatih međunarodnih pravila, podzakonskih akata, općih akata Komore i dobrih poslovnih običaja.
Postupak pri Sudu časti pokreće se prijavom.
Za pokretanje postupka ne plaća se pristojba. No to ne znači da stranke ne mogu imati troškove u postupku. Tu se prvenstveno misli na slučajeve kada Sud utvrdi potrebu izvođenja dokaza vještačenjem,u kojem slučaju troškove vještačenja snose stranke.
Za podnošenje prijave propisan je subjektivni i objektivni rok, pa tako stranka može podnijeti prijavu u roku 3 mjeseca od dana saznanja za učinjenu povredu i učinioca odnosno u roku 6 mjeseci od dana kada je povreda učinjena.
Prijava se može podnijeti samo protiv članica Komore koje su u obavljanju gospodarske djelatnosti i prometa roba i pružanju usluga na području Komore povrijedile dobre poslovne običaje, odnosno odredbe statuta i drugih općih akata Komore, bilo da su to članice učine u međusobnom poslovanju ili prema trećim osobama.
Najčešće povrede dobrih poslovnih običaja zbog kojih se podnose prijave ovome Sudu su:
-svjesno
neispunjavanje ugovornih obveza,
-pružanje usluga loše
kakvoće pod vidom dobre kakvoće,
-nepoštivanje
zakonskih normi koje propisuju ponašanje pravnih osoba u prometu robe i usluga,
-postupanje usmjereno
na rušenje ugleda drugih gospodarstvenika,
-nepriznavanje
reklamacija kupaca te nepostupanje sukladno
pozitivnim zakonskim propisima,
-kršenje odredaba
općih akata Hrvatske gospodarske komore i etičkih kodeksa donesenih od strane
strukovnih udruženja koja djeluju unutar Hrvatske gospodarske komore.
Ono što je specifično za rad ovog Suda je da Sud ne može donositi kondemnatorne i konstitutivne presude, dakle presude kojima bi se prijavljenom naložilo da nešto učini ili trpi u korist prijavitelja, odnosno kojima bi se primjerice raskinuo ugovor. Međutim, sud može , nakon što na stručan i objektivan način utvrdi činjenično stanje i konstatira da postoji povreda dobrih poslovnih običaja izreći jednu od mjera koja je predviđena Statutom i Pravilnikom o Sudu časti pri hrvatskoj gospodarskoj komori (Narodne novine broj 64/2001.).
Tako sud može izreći mjeru : opomene, javne opomene uz objavljivanje na sjednici Skupštine Hrvatske gospodarske komore, odnosno mjeru javne opomene uz objavljivanje u tisku. Ove mjere nemaju samo represivni karakter, već i preventivni , a to je sprječavanje povrede dobrih poslovnih običaja , usmjeravanje stranaka ka mirnom rješavanju spora kao i edukacija i upozoravanje članica na potrebu primjerenog ponašanja prema potrošačima.
Navedene mjere izriče prvostupanjsko vijeće suda koje je sastavljeno od jednog suca kao predsjednika vijeća i dvojice sudaca, dok o žalbama izjavljenim na prvostupanjske presude, odnosno rješenja odlučuje drugostupanjsko vijeće sastavljeno od jednog suca kao predsjednika i četiri suca.
Mjera opomene izvršava se samo dostavljanjem pravomoćne presude prijavljenom protiv kojeg je izrečena.
Mjera javne opomene uz objavljivanje na sjednici Skupštine Hrvatske gospodarske komore izvršava se objavljivanjem pravomoćne presude u skraćenom obliku na sjednici Skupštine Hrvatske gospodarske komore i objavom u glasilu Hrvatske gospodarske Komore »HGK Info«.
Mjera javne opomene uz objavljivanje u javnom tisku izvršava se objavljivanjem pravomoćne presude u skraćenom obliku o trošku prijavljenoga u nekom od dnevnih ili tjednih glasila, kako je to već određeno u presudi.
Izrečena mjera ne može se izvršiti po proteku dvije godine od njenog donošenja.
Rokovi za brisanje mjera iz Sudskog registra mjera:
1 godina od pravomoćnosti presude kojom je izrečena mjera opomene,
2 godine od pravomoćnosti presude kojom je izrečena mjera javne opomene uz objavljivanje na sjednici Skupštine Hrvatske gospodarske komore,
3 godine od pravomoćnosti presude kojom je izrečena mjera javne opomene uz objavljivanje u štampi,a sve pod uvjetom da prijavljenom u tom roku nije izrečena nova mjera.
U svom daljnjem djelovanju Sud ima za cilj jačati svoj utjecaj među članicama pa tako utjecati i na poštivanje mjera izrečenih protiv narušavanja društvene discipline.
U svom radu Sud surađuje sa Ministarstvom gospodarstva, rada i poduzetništva, Hrvatskom obrtničkom komorom, državnim inspektoratima, udrugama za zaštitu potrošača te drugim institucijama.
KAKO SASTAVITI PRIJAVU
Postupak pri Sudu časti pokreće se pismenom prijavom.
Kroz dosadašnju praksu Suda uočeno je da prijava stranke u nemalom broju slučajeva nije u dovoljnoj mjeri razumljiva, odnosno ne sadrži sve što je potrebno da bi se po njoj moglo postupiti. Zbog toga je na ovoj stranici dan prikaz elemenata koje bi prijava trebala sadržavati, odnosno koje bi prijavitelj trebao imati u vidu prilikom sastavljanja prijave.
Naznaka da se prijava podnosi
SUDU ČASTI PRI HRVATSKOJ
GOSPODARSKOJ KOMORI
Dalmatinska 10
10 000 ZAGREB
PRIJAVA
I.) PODACI O PODNOSITELJU PRIJAVE – PRAVNA OSOBA
Naziv pravne osobe
Sjedište
Broj telefona
Broj telefaksa
II.) PODACI O ZASTUPNIKU/PUNOMOĆNIKU
(uz prijavu se mora priložiti punomoć)
III.) PODACI O PRIJAVLJENOME
Naziv trgovačkog društva
Sjedište
IV.) ČINJENICE I RAZLOZI na kojima se temelji tvrdnja da su povrijeđeni dobri poslovni običaji, PODACI O VREMENU kada se povreda dogodila te ZAHTJEV prijavitelja
V.) Popis DOKUMENATA ili DRUGIH DOKAZA koji se prilažu uz prijavu, a kojima se dokazuje da je prijavljeni povrijedio dobre poslovne običaje.
Ime i prezime svjedoka (ako ih ima)
VI.) Vlastoručni potpis prijavitelja ili ovlaštenog punomoćnika
I.) PODACI O PODNOSITELJU PRIJAVE – FIZIČKA OSOBA
Osobno ime
Adresa stanovanja
Broj telefona
Mobilni telefon
II.) PODACI O PUNOMOĆNIKU (ako prijavitelj ima punomoćnika)
(uz prijavu se mora priložiti punomoć)
Osobno ime punomoćnika
Adresa stanovanja
Broj telefona
III.) PODACI O PRIJAVLJENOME
Naziv trgovačkog društva
Sjedište
IV.) ČINJENICE I RAZLOZI na kojima se temelji tvrdnja da su povrijeđeni dobri poslovni običaji, PODACI O VREMENU kada se povreda dogodila te ZAHTJEV prijavitelja.
V.) Popis DOKUMENATA ili DRUGIH DOKAZA koji se prilažu uz prijavu, a kojima se dokazuje da je prijavljeni povrijedio dobre poslovne običaje.
Ime i prezime svjedoka (ako ih ima).
VI.) Vlastoručni potpis prijavitelja ili ovlaštenog punomoćnika.